شیخ زین‌الدین ابوبکر برآبادی خوافی


«شیخ زین‌الدین ابوبکر برآبادی خوافی» عالم و عارف برجسته قرن هشتم و نهم در سال 757 هجری قمری در روستای برآباد خواف متولد و در 838 در روستای مالین هرات درگذشت و در همین شهر نیز آرام گرفت.که تصویرمزار ایشان رامشاهده میکنید


پس از تحصیلات ابتدایی در برآباد بسوی هرات روانه شد احتمالا سفر شیخ به هرات پس از 798 هجری -که با حکومت شاهرخ پسر تیمور در هرات-مصادف هست رخ داده باشد.

شیخ پس از مدتی اقامت در هرات به شهرها و سرزمین‌های دیگری چون بیت المقدس وتبریز وبغداد مصر و ماوراء النهرمسافرت طولانی درپیش گرفت

مصربیشترین تأثیررا در زندگی و راه و روش شیخ داشت زیرا در آنجا شیخ نورالدین عبدالرحمن مصری از مشایخ بزرگ طریقه سهروردیه را دیدن کرد و پس از مدتی شاگردی و سیر و سلوک نزد شیخ از سوی وی به مقام ارشاد رسید. اجازه نامه خرقه وی که جامی در نفحات الانس قسمتی از آن را نقل کرده است، گویای این مسئله است.

شیخ زین‌الدین خوافی پس از رسیدن به مقام ارشاد به هرات بازگشت و در طول اقامت در هرات یک مرتبه دیگر به دیار شیخ و بغداد سفر کرد و سپس به هرات بازگشت و در جنوب هرات در ناحیه گذره و روستای درویش آباد خلوت اختیار کرد.

در دوره اقامت در درویش آباد، شیخ به خدمات زیادی از جمله تعمیر قنات و کاریز و تخصیص زمین‌های زیادی در نواحی آن به عنوان موقوفات در جهت معیشت درویشان و مستمندان پرداخت.

همچنین در همین دوره بود که جلسات دروس عرفانی شیخ برگزار می‌گردید و شاگردان و مریدان بزرگی چون درویش احمد سمرقندی و صدرالدین رواسی از خود به یادگار گذاشت.

از شیخ زین‌الدین خوافی آثار عرفانی بسیارارزشمندی بجا مانده که برخی به چاپ رسیده و برخی نیز چاپ نشده و یا هنوز شناسایی نگردیده است.

از جمله آثار چاپ شده وی می‌توان رساله منهج الرشاد را نام برد. که «نجیب مایل هروی» نسخه شناس و پژوهشگر افغانستان در کتاب «این برگهای پیر» آن را منتشر و تصحیح کرده است.

شیخ زین الدین خوافی در 838 هجری قمری در روستای مالین هرات درگذشت و سپس او را در جوار عیدگاه هرات واقع در خیابان هرات در مکانی که باغی سرسبز بود، دفن نمودند.

خواجه غیاث‌الدین پیر احمد خوافی وزیر فرهنگ پرور شاهرخ بر مزارش عمارت و مسجدی عالی ساخت که متاسفانه امروزه پابرجا نیست. اما آنچه باقی است تخت مزار شیخ زین الدین خوافی است و لوح سنگ مزار وی که بصورت ایستاده نصب است و تاریخ وفات و عمر وی در آن درج شده است.



[ بازدید : 1434 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 3 ارديبهشت 1394 ] [ 0:55 ] [ یحیی صدیقی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]