۱۱ توصیه برای كاهش اضطراب امتحان



حتی كودكانی كه از هوش سرشار و حافظه‌ای خوب هم برخوردار باشند به علت عدم شناخت كافی از چگونگی برگزاری امتحان، تقریباً گرفتار نوعی اضطراب هر چند از نوع ضعیفش می‌شوند.



حتی كودكانی كه از هوش سرشار و حافظه‌ای خوب هم برخوردار باشند به علت عدم شناخت كافی از چگونگی برگزاری امتحان ، تقریباً گرفتار نوعی اضطراب هر چند از نوع ضعیفش می‌شوند.
می‌دانیم كه اغلب دانش‌آموزان از امتحان دادن می‌ترسند، چنین ترسی تقریباً همگانی است. كمتر كسی می‌تواند بی‌توجه به این امر با خیال راحت در سر جلسه امتحان حاضر شود و حتی كودكانی كه از هوش سرشار و حافظه‌ای خوب هم برخوردار باشند به علت ناآشنا بودن و عدم شناخت كافی از چگونگی برگزاری امتحان و تازگی داشتن آن، تقریباً گرفتار نوعی اضطراب هر چند از نوع ضعیفش می‌شوند ولی این‌گونه اضطراب‌ها در همان دقایق اولیه شروع جلسه از بین می‌رود و آرامش جایگزین آن می‌شود.
● اعتماد به نفس در جلسه امتحان
۱ – یكی از كارهایی كه می‌تواند كودكان را در جلسات امتحان یاری دهد این است كه توقع دانش‌آموز معقول و طبیعی باشد. توقع بی‌جایی است اگر پدر و مادری اصرار داشته باشند كه كودكانشان حتماً با بهترین نمره‌ها جلسات امتحان را ترك كند. این توقع نامعقول بدون شك به روحیه فرزندشان لطمه خواهد زد.
۲ – در امتحانات ماهانه، به جای سخت‌گیری بهتر است با كودكان مدارا كنند و ضعف‌های ناچیز آنها را با خوشرویی یادآور شوند و ضمن راهنمایی‌های لازم كاری كنند كه كودك عنادورزی نكند.
۳ – برای اینكه كودكان و دانش‌آموزان به مقوله‌ای به اسم امتحان دادن عادت كنند بهتر است كه امتحانات میان ثلثی به دفعات بیشتری انجام شود.
۴ – یكی دیگر از كارهایی كه توصیه می‌شود این است كه هر چند وقت یكبار مربی یا معلم روی ورقه‌های امتحانی خودش علامت خاصی بگذارد و اسامی بچه‌ها را جدا كند و تصحیح اوراق را به عهده دانش‌آموزان بگذارد. این عمل باعث می‌شود كه دانش‌آموز هم خودش آن درس را بهتر بفهمد و هم عملاً حس كند كه امتحان گیرنده دشمنش نیست.
قید نكردن اسم دانش‌آموز روی ورقه‌ها بیشتر به این دلیل است كه اگر دانش‌آموزی در درسش ضعیف‌تر از دیگران است احساس شرمندگی نكند. معلم باید اوراقی را كه این دانش‌آموزان تصحیح كردند به دقت بررسی كند و به بهترین تصحیح كننده پاداش دهد.
۵‌– معلم باید هدف از امتحان را برای بچه‌ها مشخص كند. كودكان و نوجوان باید دقیقاً بدانند كه امتحانات فقط برای ثبت و ضبط دانسته‌هایشان صورت می‌گیرد. باید مطمئن شوند كه كسی نمی‌خواهد به موقعیت آنها صدمه‌ای بزند.
۶ – سخت‌گیری بی‌مورد معلمان در جلسات امتحان باید به نرمش و رافت تبدیل شود.
۷ – قبل از شروع امتحانات معلم باید با دانش‌آموزان شور و مشورت كند و نظرات آنها را نیز در مورد مسایل مربوط به تحصیل و مدرسه به دقت بشنود.
۸ – لازم است در آزمون‌های پیش از امتحان اصلی تا حدودی از بعضی خطاهای دانش‌آموزان چشم‌پوشی كنند ولی با دقت و هوشیاری در جلسات نزدیك به امتحان اصلی هر چه بیشتر توجه دانش‌آموزان را به رعایت دقت‌نظر معطوف دارند.
۹ – منطق و تعلیم و تربیت حكم می‌كند كه معلم، شاگرد متقلب را توبیخ كند یا به او اخطار دهد ولی تنبیه بدنی نكند. شاگردان باید مراقب نوشته‌های خود باشند تا دیگران از آنها در جلسات رسمی امتحان كپی‌برداری نكنند. این روش را می‌توان در كلاس‌ها تعمیم داد.
۱۰ – دانش‌آموزانی كه امتحان می‌شوند باید سؤالات آسانتر را اول پاسخ بگویند و بعداً به سراغ پاسخ‌های مشكل‌تر بروند.
۱۱ – یكی از مهمترین نكات آموختنی به دانش‌آموزان این است كه یاد بگیرند سؤالات مربوطه به آن درس را یكبار بخوانند و سپس شروع به نوشتن جواب‌ها بكند

منبع:


[ بازدید : 308 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 6 ارديبهشت 1394 ] [ 15:13 ] [ یحیی صدیقی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]