زیارت قبور



زیارت کردن قبور امری است پسندیده و در شریعت اسلام حکم مستحب را دارد.به ویژه زیارت کردن در روز جمعه،البته انسان بایستی زیارت «قبور» را داشته باشد نه اینکه تنها برای یک قبر به زیارت رود.

نکات مهم در زیارت قبور:

بایستی از روی قبرها تردد نشود و روی هیچ قبری ننشینید

در حدیثی پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
زیارت قبور کنید زیرا زیارت کردن انسان را از دنیا بی رغبت می کند وبه سوی آخرت سوق می دهد.هرگاه برای زیارتی به زیارتگاهی وارد می شوید از جهت جنوبی قبر بروید اگر خداوند برای میت کشفی ایجاد کند تا زائر را بشناسد یا ببیند آن وقت دیدن برای آن آسان است.چون میتی که داخل قبر است نگاهش به سوی قدمهای آن می باشد وبر عکس اگر زائر از جانب شمالی به سوی قبر می اید لازماً دیدن برای میت مشکل و دشوار می گردد(فضائل حج به حواله فتح القدیر).

یکی اردعاهایی که پیامبراکرم (ص ) می خواندند و صحابه کرام(رض) را نیز آموزش می دادند.
«اَلسّلامُ علیکُم یا اَهلَ القبوُر یَغفِرُاللهَ لَنا وَلَکُم اَنتُم سَلفُنا وَنَحنُ بالاَثَر».
«درود ورحمت خدا بر شما باد ای صاحبان قبر که در قبرها آرام گرفته اید.خدای متعال ما وشما را بیامرزد، شما گذشتگان ما هستید وبزودی ما به خواست خدا به شما می پیوندیم».(ترمذی)

ایصال ثواب:

حضرت علی(رض) از پیامبر اسلام(ص) روایت می کند که هرکس به زیارت قبور می رود و در زیارتگاه،سوره «قل هو الله احد» را ده مرتبه بخواند و ثواب آن را بر ارواح آن اموات ببخشد،خداوند به تعداد اهل قبور برای آن کسی که سوره اخلاص را خوانده ثواب می دهد.

حضرت انس(رض)از پیامبراسلام(ص) روایت می کند که هر کس به زیارت اهل قبوربرود و در زیارتگاه،سوره «یس» را بخواند در آن روز از عذاب کاسته می شود وبر خواننده آن به شمارش اموات ثواب می رسد.

از حضرت معقل بن یسار(رض) روایتی هست که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند که بر اموات خود سوره «یس» را بخوانید.

در حدیثی وارد شده که شخص وارد زیارتگاه می شود و در آنجا سوره «فاتحه ،اخلاص ،تکاثر» را بخواند و ثواب آن را به اهل قبور ببخشد تمام اموات آن زیارتگاه شفاعت آن را می کنند.

هچنین علامه سیوطی (ره) می فرماید:علاوه بر سوره های قرآنی که ذکر شد وظایف دیگری وارثان و بازماندگان میت می توانند داشته باشند تا قدمی خیر ومثبت وایصال ثواب برای اموات خود را داشته باشند از جمله خواند آیه قرآن کریم «لااِلهَ الّا انتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ منَ الظّالِمین»،استغفار کردن،اطعام مساکین ولباس پوشاندن فقرا و کلیه موارد مذکور شرعاً جایز است وبازماندگان میت می توانند جهت ایصال ثواب به چنین اعمال شایسته ای برای اموت خود اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که اموات محتاج زنده ها هستند بنابریان از ایصال ثواب خود اموات را محروم نکنید واز هیچ عمل خیری دریغ نورزید.


[ بازدید : 227 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 30 تير 1394 ] [ 15:15 ] [ یحیی صدیقی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]