زرشک کوهی و خواص آن

این درخت وحشی به صورت خودرو در مناطق کوهستانی در کنار رودخانه و جاهای مرطوب می روید و در اوایل بهار برگ می دهد، در اواخر اردیبهشت گل می دهد و گل های آن تا اول خرداد بر سر شاخ های درخت می ماند و میوه آن در مرحله اول رشد به رنگ صورتی کم رنگ است و این میوه در اواخر مرداد تغییر رنگ می دهد و به رنگ قرمز مایل به آلبالویی پیدا می کند و در اوایل شهریور باز رنگ عوض می کند و این مرتبه به رنگ سیاه می شود.

هر دانه میوه داری دو الی سه هسته کوچک بیضی شکل در داخل میوه می باشد. این میوه ها بسیار پر آب بوده و در اواخر مهرماه قابل برداشت و آماده مصرف می شوند.

خواص درمانی زرشک کوهی

سابقه مصرف زرشک به دوره های گذشته می‌رسد، و به منظور درمان طاعون و بیماری‌های خونی، سل، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کلیوی، رماتیسم، زخم‌ها و جراحت‌ها به کار می‌بردند.

زرشک کوهی و خواص آن

درباره خواص درمانی زرشک مطالب زیادی بیان شده است:

بعضی از پزشکان سنتی در ایران نیز زرشک را به عنوان رفع بوی بد خلط سینه می‌شناختند و در درمان بیماری‌های لثه، درد دندان و بعضی بیماری‌های چشمی (ضعف دید) از آن استفاده می‌کردند.

از زرشک برای درمان بیماری‌های آرتریت، مشکلات صفراوی، اسهال، کاهش تب، التهاب طحال، آماس زبان، زرد زخم، کمردرد، از بین بردن کرم‌های حلقوی، مشکلات قلبی، قاعدگی دردناک، مشکلات کبدی، بواسیر و تب‌خال نیز استفاده می‌شود.

برخی دیگر از خواص درمانی دیگر زرشک کوهی

درمان قطعی جوش صورت
روشن کننده پوست (شدت رنگدانه های پوستی راکاهش داده بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی می‌شود)
برطرف کننده ناراحتیهای دهان مانند آفت ، برفک و…
کبد را پاک و تقویت می کند
بی اشتهایی را برطرف می کند
در درمان یرقان و زردی موثراست
پایین آورنده و تنظیم کننده فشارخون
پایین آورنده و تنظیم کننده چربی خون
اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند ، برای رفع یبوست مفید است
مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند .
زرشک سیاه صفرا آور بوده و در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است.
درمان اگزما و خارش های پوستی که دلیل آنها کبد و غلظت خون و نه دلایل میکروبی یا ویروسی باشد.

زرشک کوهی و خواص آن

زرشک، سرشار از ویتامین C

برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد، میوه‌های آن ادرارآور و خلط‌ آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه آن تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.
زرشک به علت داشتن آلکالوئیدی به نام بربرین اثرات آنتی‌بیوتیکی برای باکتری‌ها دارد. همچنین سولفات موجود در این گیاه علیه سیستم‌های توموری قابل استفاده است. شاید به همین دلیل است که بعضی زرشک را عامل ضد تومور یا سرطان می‌شناسند.

زرشک از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند

یک کارشناس تغذیه می گوید: به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، این ماده غذایی می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد.

یکی از بهترین ترکیبات موجود در زرشک، ویتامین B فراوان است که در پیشگیری از سرماخوردگی نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسیدهای عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌شوند می‌تواند در جذب آهن نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین آهن موجود در زرشک قابل توجه است. از سایر ویتامین‌های موجود در این میوه می‌توان به ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B1 ,B2 اشاره کرد که ویتامین B1 یا تیامین می‌تواند عوارض عصبی و حتی پرخاشگری را بهبود بخشد.

وی از دیگر خواص زرشک را اثر مناسب آن بر کاهش فشار خون برای افراد دچار این بیماری عنوان کرد.


[ بازدید : 634 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 27 تير 1398 ] [ 22:52 ] [ یحیی صدیقی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]