مهارت مقابله با شکست را بیاموزیم






برای برخی افراد، شکست در رسیدن به هدف یا انجام یک کار می‌تواند تجربه‌ای تلخ و ناراحت‌کننده باشد و آنها دچار احساساتی چون ترس، ناراحتی و فشار روانی شوند که در برخی موارد آسیب‌زا و ناتوان‌کننده است. پس لازم است برخی مهارت‌های مقابله با شکست را یاد بگیریم.

شکست اجتناب‌ناپذیر است برای رسیدن به موفقیت، تجربه شکست نیز گریز‌ناپذیر است. راهبردهای زیر می‌تواند به ما کمک کند دیدگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به شکست اتخاذ کنیم و از تاثیر منفی آن بکاهیم:

شکست به عنوان یک فرآیند: شکست نباید پایان فعالیت‌ها و کوشش‌های ما تلقی شود. اگر می‌خواهیم شیرینی موفقیت را تجربه کنیم گاهی هم ناگزیر از چشیدن طعم تلخ شکست هستیم.

پیش‌بینی شکست: قبل از شروع هر فعالیت و برنامه‌ای که در راستای رسیدن به هدفی تنظیم شده است، باید موانع و مشکلاتی که می‌تواند موجب ناکامی در رسیدن به نتیجه شود، مشخص شود.

پذیرش مسئولیت: عده‌ای از افراد عادت دارند هنگام شکست اوضاع و شرایط بیرونی و افراد دیگر را متهم ‌کنند. شانه خالی کردن از مسئولیت و سرزنش دیگران هنگام شکست، فقط وضع را بدتر می‌کند. در عوض پذیرش مسئولیت اعمالتان می‌تواند اعتماد و احترام دیگران را برانگیزد.

واقع‌بین باشید: اموری که خارج از کنترل ماست موجب شکست و ناکامی ما می‌شود. باید در مورد خودمان منصف باشیم. سرزنش کردن خود برای رویدادهایی که مقابله با آنها فراتر از توانایی ماست، موجب احساس درماندگی و در نهایت افسردگی‌مان می‌شود.

تناسب توقعات با توانایی‌های خود: کمالگرایی بیش از حد و توجه نکردن به محدودیت‌های فردی و محیطی، احتمال شکست را افزایش می‌دهد. افراد کمالگرای افراطی هنگام انجام کارها اوقات خوشی ندارند، زیرا آنقدر نگران اشتباه کردن هستند که انرژی کمی برای لذت بردن از چالش فعالیت‌ها برایشان باقی می‌ماند.

افراد موفق را الگوی خود قرار دهید: استفاده از تجارب افراد موفق در زمینه به‌کارگیری روش‌های موثر برای دستیابی به هدف می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، چراکه این دسته از افراد معمولا شکست را بازخوردی که می‌تواند به اصلاح مهارت‌ها و بازنگری در فعالیت‌هایشان منجر ‌شود، تلقی می‌کنند.

مثبت‌اندیش باشید: عوامل بسیاری موجب می‌شود تا به دنبال شکست، تفکرات منفی و احساسات ناخوشایندی را تجربه کنیم. مثبت‌اندیشی و افکار مثبت می‌تواند افسردگی ناشی از شکست را کم کند.

همچنین موجب انگیزش فرد به فعالیت‌ و طرح برنامه‌هایی برای مقابله با شکست می‌شود. در ضمن روحیه بالا احتمال دستیابی به موفقیت را افزایش می‌دهد


[ بازدید : 209 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 20 آبان 1393 ] [ 17:12 ] [ یحیی صدیقی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]