وقتی از ما انتقاد می کنند


آگاهي از نظرات و انتقادات ديگران، به شرط اينکه از روي غرض ورزي نباشد، مي‌تواند بسيار سازنده بوده و باعث رشد و بهبود کار شود.
آيا تا به حال نظر کسي را در مورد يکي از کارها و آثار خود پرسيده‌ايد؟ اگر شما خواهان شنيدن نظرات ديگران در مورد کارهايتان هستيد، پس بايد تحمل شنيدن و پذيرش هر نوع نظر منفي را داشته باشيد.
حقيقت اين است که براي هر کسي شنيدن يا خواندن نظرات منفي در مورد کارش، سخت است. شنيدن نظرات منفي در مورد کار يا اثر يک نفر، مي‌تواند به راحتي به اعتبار فرد ضربه بزند و باعث ايجاد احساس بي لياقتي در فرد شود. اما بسياري از هنرمندان و نويسنده‌ها يا حتي شرکت‌هاي مطرح و بزرگ، عليرغم شنيدن و خواندن انتقادات تند و صريح، موفق شده‌اند.
پس چگونه بياموزيم که بدون اينکه به هم بريزيم، انتقادات منفي را بپذيريم؟


فقط شما پيوند عاطفي با کار و اثر خود داريد
وقتي يک اثر جديد خلق مي‌کنيد، طبيعي است که به آن افتخار کنيد. اگر اين کار در حد رنگ آميزي نرده‌ها يا حصار يک باغ باشد، باز هم يک رضايت خاطري در شما ايجاد مي‌شود. هرقدر کاري که انجام مي‌دهيد وقت و انرژي بيشتري از شما بگيرد و بيشتر روي آن کار کنيد به همان اندازه بيشتر به آن افتخار مي‌کنيد و به آن وابسته مي‌شويد.
کساني که شما از آنها مي‌خواهيد تا نظرشان را در مورد کارتان بگويند، پيوند احساسي همانند شما با کارتان ندارند. شما نظر آنها را خواسته‌ايد، آنها هم نظرشان را مي‌گويند. آنها ساعت‌ها وقت‌شان را مثل شما روي آن کار نگذاشته‌اند، بنابراين نظر آنها بي‌طرفانه و بي تعصب است. پس به جاي اينکه در قبال نظريات منفي موضع گيري کنيد، سعي کنيد شما هم به کارتان از دريچه ديد کسي که تعصب خاصي ندارد، نگاه کنيد.

اکثر مردم دشمني ندارند
مسلما اکثر مردم با نيت بد و از روي دشمني نظر بد نمي‌دهند. بلکه بيشتر کساني که حتي نظر خوبي نمي‌دهند با هدف و نيت کمک به شما در جهت پيشرفت کارتان اينگونه اعلام نظر مي‌کنند. البته اغلب کساني که با اين نيت مثبت، شما را نقد مي‌کنند حتما لااقل به يک نکته مثبت کار اشاره مي‌کنند زيرا قصد رنجاندن شما را ندارند بلکه مي‌خواهند به تمام توانايي‌هاي بالقوه خود نايل شويد. اين تيپ آدمها اگر کار شما به نظرشان کاملا وحشتناک و بد برسد، احتمالا از اعلام نظر خودداري مي‌کنند.

منفي‌ها را به مثبت تبديل کنيد
وقتي کسي انتقاد سازنده‌اي از کار شما مي‌کند، اگر به آن با ذهنيت درست نگاه کنيد مي‌توانيد آن انتقاد منفي را به نقطه نظري مثبت تبديل کنيد. به عنوان مثال، تصور کنيد کسي در مورد داستان کوتاهي که شما نوشته‌ايد بگويد "به اندازه کافي توصيفي نيست". در اين موقعيت بهتر است دست به کار شده و با اعمال تغييرات لازم و رفع اشکالات آن، يک داستان کوتاه توصيفي خوب از آن بسازيد.
زماني که شما از يک انتقاد منفي يک استفاده مثبت ‌کنيد، مي‌بينيد که مي‌توانيد به چيزهايي بزرگ‌تر از تصورات خود دست پيدا کنيد.

بدخواهان را ناديده بگيريد
گرچه همانطور که اشاره شد بيشتر مردم از روي بدخواهي و دشمني کار شما را نقد نمي‌کنند، اما همانطور که هر قانوني استثنا دارد، کساني هم هستند که از روي بدخواهي طوري رفتار مي‌کنند که در ديگران احساس بدي ايجاد مي‌کنند و انتقادات اين آدمها معمولا به نيت ممانعت از پيشرفت و موفقيت ديگران است.
اين نوع انتقادها احتمالا به علت اين است که اين آدمها هيچوقت در زندگي خويش موفقيتي نداشته‌اند. به همين دليل هيچگاه نبايد توقع داشته باشيد در قبال کارهاي شما مثبت برخورد کنند. در مواجهه با اين انتقادات غرض ورزانه بهترين کار ناديده گرفتن آن است.
همت خود را بر انتقادات سازنده بگذاريد که ارايه کنندگان آن خواهان رشد و موفقيت شما هستند.
[ بازدید : 234 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 13 فروردين 1395 ] [ 14:46 ] [ یحیی صدیقی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]